אזעקת טרנד >

הרבה פחות קניון, הרבה יותר אונליין: 2017 שינתה את תרבות הצריכה

הרשתות הישראליות מיישרות קו, זמני המשלוחים מתקצרים משמעותית וחוויית המשתמש הופכת הכל להרבה יותר קל ונגיש: קפיצת מדרגה משמעותית הורגשה השנה בכל הנוגע לקניות של ישראלים ברשת, ועכשיו נשאר רק לשאול מה זה עושה לנו: האם אנחנו קונים יותר או פחות, משלמים יותר או פחות, ומה הישראלים קונים הכי הרבה אונליין?

Fashion Forward | ‏ פורסם ‎25/12/2017 9:59
 
 

A post shared by FACTORY 54 (@factory54) on

כבר הרבה זמן שאי אפשר לכנות את הקניות ברשת "תופעה". בשביל רובנו הגדול מדובר בלא פחות מהרגל קבוע, משהו שעושים על הדרך, בעבודה, במיטה, בכל מקום. המעבר של העולם הצרכני מהזירה הממשית לזו הווירטואלית היא עובדה מוגמרת במגמת עלייה מובהקת ועקבית: מסקר שבוצע לאחרונה עבור TheMarker וצ'מנסקי בן שחר בקרב 1,500 נשאלים, עולה כי כ–15% מההוצאה החודשית שלהם על מוצרי אופנה נעשית ברשת, לעומת 14% בשנה שעברה ו–13% ב–2015, לפי סקרים דומים שנערכו בשנים הקודמות.

 האחוזים אמנם מצביעים על גידול מתון והדרגתי, אבל אם לשפוט לפי מה שקרה השנה בארץ בכל הנוגע לשופינג אונליין, ב-2018 אנחנו כבר עשויים לראות קפיצה הרבה יותר דרמטית. עליית המדרגה הניכרת הזאת מתבטאת בעיקר בהצטרפותן הנלהבת של לא מעט רשתות אל המקום שבו הכל קורה: שחקניות ותיקות יותר כמו קסטרו, רנואר, גולף וסטורי, שהשכילו להבין לאן נושבת הרוח כבר לפני כמה שנים, פגשו השנה כמה וכמה מתחרות חדשות בזירה האינטרנטית: רק בחודש האחרון סיפרנו לכם כאן על האתר החדש והמבטיח של פקטורי 54, על ההיצע המלהיב והאטרקטיבי של טרמינל X הטרי, ומעט לפני כן גם על חנות הביוטי המקוונת Felleza ועל גרסת האונליין של הסופר-פארם הישן והטוב. לצד אלה, שומרת Adika של קבוצת גולף, מחלוצות האונליין הבולטות בסביבה, על מעמדה ורווחיותה, תוך שהיא עושה את המהלך ההפוך ופותחת חנויות פיזיות  בעקבות ההצלחה המסחררת באונליין.

 

A post shared by TERMINAL X (@terminalx) on

"השיטה עובדת"

עם התפתחות השוק, באופן טבעי, ניכרת גם התפתחות הצרכנים, כפי שמעידה רעות לונברג, בעלת האתר וקבוצת הפייסבוק "רעות תקני לי": "הדבר שאני הכי שמתי לב אליו השנה זה שאנשים כבר פחות מפחדים. בגלל שהאתרים הישראלים נהיו גמישים ונוחים לתפעול, הכל בעברית כולל שירות הלקוחות, והשליחים מגיעים תוך יומיים-שלושה, זה נהיה הרבה יותר נגיש. ומה שאני רואה זה שהרבה אנשים שפחדו להתעסק בזה, עכשיו עושים את זה. הם נטשו את הקניונים לטובת הרשת, וזה לדעתי מה שהכי בולט השנה, יותר מהכל. גם אצל מבוגרים וגם אצל צעירים".

רק ארבעה חודשים עברו מאז הקימה לונברג את קבוצת הפייסבוק בה היא מסייעת לאנשים לקנות באינטרנט, והיא כבר מונה יותר מ-16 אלף חברים. "ידעתי שיש בזה עניין ושאנשים סקרנים, וידעתי שהם צריכים מורה דרך שיעזור להם עם זה, אבל לא חשבתי שזה יהיה בכזה זמן קצר. זה משוגע", היא מספרת. 

 

A post shared by felleza_il (@felleza_il) on

 
איך עברו עליך הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי?
"מה שאמרתי על זה שאנשים פחות מפחדים, זו באמת אחת המסקנות הכי גדולות שלי מהבלאק פריידיי. לפני שזה התחיל אמרתי לבעלי, שעובד איתי בזה, שאני לא יודעת איך יעבור הבלאק פריידיי, ואני בעיקר לא יודעת איך אנשים בקבוצה יתמודדו עם הנושא של חברות שילוח, שזה דבר שהוא כביכול יותר מאיים למי שלא מכיר, וממש ממש הופתעתי לטובה. זה גורם לי להבין שהישראלים הם עם חכם, באמת, כי הם מבינים שיש פה מבצע שהוא משתלם, הוא כדאי להם, הוא נכון להם והוא יוזיל להם עלויות, והם פשוט ניגשים לעשות את זה".

"לגמרי, חד משמעית, כן", משיב יניב בן טובים, מנכ"ל ובעלים של חברת המשלוחים DFL המביאה אלינו בין השאר את כל הטוב של ASOS, כשהוא מתבקש לאשר את תחושת עליית המדרגה שהורגשה השנה בתחום. "אנחנו מזהים צמיחה כללית של בין 55 ל-70 % ביחס לשנה שעברה. ניכר שהלקוחות מאמצים את השיטה כי הם מקבלים את המוצרים יותר מהר. לוחות הזמנים התקצרו באופן משמעותי, היום אנחנו יודעים למסור חבילות מהיום למחר, זה יוצר אמון גדול אצל הגולשים ולכן הכמויות גדלות. זה קשור גם לחוויית המשתמש. הלקוח מלווה ומעודכן בכל שרשרת האספקה עד קבלת החבילה, הוא בשליטה מוחלטת על המשלוח. השיטה עובדת".

 

A post shared by FACTORY 54 (@factory54) on

"הקניונים ממש בבעיה"

אז אפשר להסכים על רוחות של שינוי, אפילו יותר בכיוון הוריקן, ועכשיו נותר רק לתהות מה תשאיר מאחוריה המהפכה הזאת, ובאיזה אופן היא משנה כבר עכשיו את הרגלי הצריכה שלנו. "אני חושב שכולם מבינים שגדל פה דור שלם שיודע לצרוך באינטרנט, והעוגה הזאת רק תגדל", אומר בן טובים, ולונברג מאבחנת: "אני חושבת שאנחנו קונים יותר, אבל בפחות כסף. אני מאד מנסה להסביר בקבוצה לא לקנות בגחמות, לא לקנות כי זה זול, אלא לחפש את הדברים שאתם צריכים ואותם לקנות יותר בזול. במקום לקנות זוג נעלי אדידס ב-600 שקל בחנות, אני אקנה ברשת שני זוגות שעלו 250. אז יכול להיות שאני אקנה יותר, אבל בפחות".

שאלה לא פחות בוערת, אפילו קריטית מבחינת העוסקים בדבר, היא מה יעלה בגורל גרסת האולד-סקול המוכרת. "בנוגע לקניונים – לדעתי הם ממש בבעיה", אומרת לונברג ומייחסת את המגמה להתקצרות לוחות הזמנים שעליה מדבר גם בן טובים. "אני ממש ממש לא מגיעה לקניון, וגם אם פעם היינו צריכים דברים דחופים ואז הקניון באמת היה הפתרון, היום גם לזה כבר יש פתרונות. אם את צריכה תחתונים ואין לך חודש לחכות, אז נקסט יביאו לך תחתונים תוך חמישה ימים. וסופר-פארם, שגם להם כבר יש היום אתר, ידאגו לך תוך 24 שעות לדאודורנט או לשמפו. גולף מוציאים שליח תוך יומיים-שלושה גג, פקטורי 54 וטרמינל איקס עושים משלוחים תוך 24 שעות.

 

A post shared by ASOS (@asos) on

"אז נכון, ללכת לקניון יכולה להיות חוויה שמאווררת ומשחררת אנשים במקום לשבת בבית כל היום, אבל בשוטף, אין לך באמת מה להגיע לשם. במיוחד כשאנחנו אנשים עובדים, עם ילדים, וגם הזמן שלנו שווה כסף. בזמן שהייתי נוסעת לקניון, מוצאת חניה, עומדת בתור, אני יכולה לקרוא ספר, לשחק עם הבת שלי, לישון עוד שעה, לנצל את הזמן הרבה יותר נכון".

בן טובים דווקא מביע מעט יותר אופטימיות באשר לעתיד של מה שקורה מחוץ לכותלי הבית:  "האופליין לא ייעלם, זה לא המצב, זה פשוט עוד נתח גדול של אנשים שעושים קניות באונליין וקונים דברים שלא בטוח שהיו קונים באופליין. תרבות הצריכה גדלה, הסכום שאנשים מוכנים לשלם על קניות הוא יותר גדול מבעבר, חלק בא על חשבון האופליין אבל חלק זה שוק חדש לחלוטין".

 

A post shared by FACTORY 54 (@factory54) on


(לא) רק ספורט

מה הישראלים הכי אוהבים לקנות באינטרנט?
"הכל?", צוחקת לונברג, אבל משתדלת להיות מעט יותר ספציפית: "ישראלים אוהבים לקנות באופן כללי, אבל נניח נעלי ספורט במיוחד, כי הן מאד יקרות פה והן בחצי מחיר ברשת, וכך גם חזיות. ההבדלים הם פשוט הזויים".

ומה לגבי פוטנציאל ההתמכרות של הדבר הזה?
"הוא גדול. צריך להיזהר, חד משמעית. זה הרבה  יותר זמין והרבה יותר נגיש וברגע שאנחנו רואים שזה גם עובד, אפשר להגזים. צריך לשלוט בזה".

 

A post shared by ASOS (@asos) on


הטיפים המנצחים של רעות לונברג לקניות באינטרנט:

- אנשים מקליקים על כל מיני לינקים שקופצים להם בפרסומות בפייסבוק, המחירים נורא זולים ואטרקטיביים, הם משלמים ואז המוכר נעלם וזו בעצם הונאה. יש איך לבדוק שהאתר הוא מאובטח: בשורת הכתובת אמור להופיע סימן של מנעול. באתרים טובים כמו אמאזון למשל אפשר לראות את הסימן הזה, ו-S אחרי ה-HTTP, זה אומר Secure, אתר מאובטח. אם אין את זה – לא להתקרב, גם אם המחיר הוא מחיר רצפה ונראה לך שמצאת את הדיל של החיים שלך.
- לשלם בפייפאל, גם כי זה תשלום מאובטח ויש לך את הגיבוי שלהם על הגיבוי של האתר וגם כי אם לא מרוצים מהמוצר ומחזירים אותו, פייפאל מחזירים את דמי המשלוח.
- תמיד תמיד לחפש קופונים באינטרנט. אם נכנסים ל-Crater's למשל וכבר יש 50% הנחה על כל האתר, אם תקישו "קרטרס קופון" או "קרטרס קוד" בגוגל, תוכלו להוזיל עוד יותר את העלות.

 

A post shared by Story (@story_online) on

 

A post shared by felleza_il (@felleza_il) on

 

A post shared by TERMINAL X (@terminalx) on

 

A post shared by FACTORY 54 (@factory54) on

 

A post shared by ASOS (@asos) on

 

A post shared by Guilty (@guiltyisrael) on

 

A post shared by FACTORY 54 (@factory54) on

 

A post shared by TERMINAL X (@terminalx) on

 

A post shared by felleza_il (@felleza_il) on

 

A post shared by ASOS (@asos) on

 

A post shared by adikastyle (@adikastyle) on

 

A post shared by adikastyle (@adikastyle) on

 

שנה גודל אות

 

שיתוף

השאירו תגובה

 

  • נכון, הכל היום קונים באינטרנט.
    רק אתמול היה מבצע של 60% הנחה על מותגי ספורט בפייסבוק בקבוצה "תמצאו לי ברשת"
    קניתי 4 זוגות נעליים שאני לא צריכה

    מאת: איה |‏ 25 בדצמבר 2017 | 18:53